W nocy z 15/16 lipca 2019 r. insp. z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu prowadzili kolejne działania ukierunkowane na kontrolę trzeźwości kierujących pojazdami samochodowymi oraz wykrywanie manipulacji na urządzeniach rejestrujących czas pracy kierowców.
W wyniku kontroli kilkudziesięciu pojazdów nie stwierdzono przypadków kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu. Ujawniono jednak dwa przypadki używania magnesów do zakłócania pracy tachografów rejestrujących czas pracy kierowców. Kierujący, w przypadku których stwierdzono używanie magnesów przewozili ładunek z Polski na Węgry. Ponieważ ładunki były terminowe i istniało ryzyko niedojechania na czas bez naruszeń, kierowcy woleli początkową część trasy przejechać na magnesach, rejestrując podczas jazdy „odpoczynek”. Kiedy usłyszeli na CB radio o prowadzonych działaniach, zdjęli magnesy przed punktem kontrolnym z czujników ruchu, rejestrują już prawidłowo swoje aktywności. Podczas czynności kontrolnych, kiedy ujawniono manipulacje, jeden z kierowców okazał inspektorom używany magnes, kolejny swój, używany wyrzucił w trawę.
Wskazane przypadki dotyczyły kierowców tej samej firmy transportowej. Jeden z nich prowadził 40 tonowy zestaw pojazdów bez ważnych uprawnień kategorii „C” , których termin ważności upłynął w maju 2019 r. Pomiar jego zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu niewiele odstawał od stwierdzenia kierowania po spożyciu alkoholu, wynosił 0.09 mg/l (0,18 promila alkoholu we krwi). Przy wartość 0,1 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu (0,2 promila alkoholu we krwi), popełniłby wykroczenie zagrożone utratą uprawnień do kierowania pojazdami.
W przypadku kolejnego zatrzymanego zestawu pojazdów stwierdzono, że zarówno w ciągniku samochodowym, jak i w naczepie, dnia 13 lipca upłynął termin ważności ich badań technicznych.
W wyniku dalszych czynności zatrzymano „busa” o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, którego ugięcie piór resorów wskazywało na jego przeładowanie. Pomiar jego rzeczywistej masy wykazał 4,41 tony, a więc o 0,91 t więcej niż było to dopuszczalne.
Następnym zatrzymanym pojazdem przewożono luzem „suchy beton”. Ładunek nie był zabezpieczony plandeką. Waga pojazdu wynosiła 27,2 tony, a jego dopuszczalna masa całkowita 24 tony. Przewożono o 3,2 tony więc, niż było to dopuszczalne. Kierowca nie posiadła przy sobie prawa jazdy, ponieważ zostało ono już zatrzymane przez funkcjonariuszy policji.
Podczas prowadzonych działań stwierdzono kilka przypadków naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, w tym dotyczących skrócenia odpoczynku dziennego i jazdy ciągłej. Ponadto ujawniono naruszenia dotyczące stosowania urządzeń rejestrujących, w zakresie braku kraju rozpoczęcia i zakończenia dziennych okresów pracy kierowcy i braku wpisów manualnych, dotyczących okresów, kiedy kierowca znajdował się po za pojazdem i nie używał tachografu.
W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wszczęto postępowania administracyjne wobec przedsiębiorców, osób zarządzających transportem w ich przedsiębiorstwach oraz załadowcy przeładowanego pojazdu ciężarowego. Kierowców ukarano mandatami karnymi.
INFORMACJE O MANDATACH Z FOTORADARÓW:
GŁÓWNY INSPEKTORAT TRANSPOTU DROGOWEGO
DELEGATURA POŁUDNIOWO-ZACHODNIA
UL. MIĘDZYLESKA 4
50-514 WROCŁAW
TEL. (22) 220 40 21
INTERESANCI PRZYJMOWANI
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
W GODZINACH 9:00 - 14:00
Zgodnie z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO –
Administratorem Twoich Danych Osobowych jest Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, z siedzibą we Wrocławiu 51-165, ul. B. Krzywoustego 28.
Inspektorem Danych Osobowych w WITD we Wrocławiu jest Agnieszka Kukiełka – tel. 0713209081
Dane zbierane są do zapewnienia prawidłowej realizacji ustawowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego.
Każdy ma prawo dostępu do swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie danych jest wymogiem ustawowym. Zbierane dane nie będą udostępnianie osobom trzecim, z wyłączeniem organów wskazanych w art.55 b u.t.d. – do realizacji ich ustawowych zadań.
Do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 oraz przepisów art. 13-22 oraz art. 34 rozporządzenia 2016/679 nie stosuje się w zakresie, w jakim dane te są niezbędne do zapewnienia prawidłowej realizacji ustawowych zadań Inspekcji.
Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Dyżur Informacyjny
Urzędy Inspekcji Transportu Drogowego udzielają telefonicznej informacji m.in. z zakresu czasu pracy, zabezpieczania ładunków i zasad wykonywania przewozów w dni robocze, w godz. 9.00-15.00.
Poniżej aktualna w dniu dziejszym lista dyżurujących Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.
Miasto | Tel. |
Lublin | 81 740 69 73 |
Gdańsk | 58 524 12 99 |
Kielce | 41 362 54 00 |
Zgłoś wniosek o kontrolę!
Internetowy formularz zgłoszeniowy umożliwia szybkie i proste przekazywanie zgłoszeń naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym, wniosków o kontrolę techniczną autokaru lub busa, innych wniosków ointerwencje służb kontroli ITD.
Przejdź do formularza....
Jeśli jednak chcielibyście Państwo zgłosić formalny wniosek do WITD we Wrocławiu, prosimy o skorzystanie z Elektornicznej Skrzynki Podawczej lub przesłanie tradycyjnie, na piśmie, za pośrednictwem kancelarii Inspektoratu.
![]() |
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego | ![]() |